Zmieniający się świat wymaga opisywania. Wiedzę o nim czerpiemy z różnych źródeł: sięgamy po książki i encyklopedie, przeszukujemy internet, oglądamy filmy dokumentalne. Jednak najszerszym i najbardziej oczywistym źródłem informacji – a więc wiedzy – są media.
Zadaniem mediów nie jest ocena świata, lecz uważna obserwacja i rzetelne informowanie o tym, co widać na pierwszy rzut oka i tym, co ukryte głębiej. Zadaniem mediów jest inspirowanie do refleksji, do wyciągania wniosków. I uwrażliwianie. Czasem również wywoływanie gniewu, z którego bierze się niezgoda na to, jak jest. I chęć zmiany. W globalnej wiosce przeładowani informacjami potrzebujemy profesjonalnego dziennikarstwa, które ustala fakty, opisuje problemy, tłumaczy zjawiska, zadaje pytania o okoliczności i skutki.
- W czasach nowych technologii i szybkich newsów do samodzielnego myślenia potrzebujemy rzetelnych informacji i czasu. Jak odróżnić obiektywne informacje od clickbaitowych treści? W jaki sposób możemy je skutecznie weryfikować?
- Czy w świecie współczesnych mediów jest jeszcze miejsce na wrażliwość, refleksję i samodzielne wyciąganie wniosków, czy liczy się wyłącznie szybkość i sensacyjność przekazywanych informacji?
- Jaka jest rola dziennikarzy w obliczu światowego kryzysu i jak przekazywane informacje wpływają na nastroje społeczne?
- Czy w rozpędzonym świecie jest miejsce dla wolnych mediów?
O roli współczesnych mediów w kształtowaniu debaty publicznej, generowaniu wiedzy, ujawnianiu prawdy, a także o zależnościach i zjawiskach, które wpływają na ich kondycję, porozmawiają wybitni dziennikarze oraz specjaliści w zakresie komunikacji i mediów.